AMN 01/12/2024 - 16:45:55 |
AJUNTAMENTS DE BALEARS HAN PARTICIPAT EN LA DIADA INTERNACIONAL “CIUTATS PER LA VIDA, CONTRA LA PENA DE MORT”
Els ajuntaments balears d’Artá, Alaró, Calvià, Capdepera, Ciutadella de Menorca i Maó, Felanitx, Marratxí, Manacor, Sant Llorenç des Cardessar i Puigpunyent han celebrat la diada internacional “Ciutats per la vida, contra la pena de mort” que ha tingut lloc avui dia 30 de novembre i on hi han participat més de 3.000 ciutats d’arreu del mon.
Xerradas, cinefòrums, lectures de mocions i manifests, il.luminació de façanes d’edificis consistorials o exhició de pancartes han estat alguns dels actes organitzats aquesta setmana pels ajuntaments.
Aquesta iniciativa internacional rememora la primera abolició de la pena capital en 1786
Amnistia Internacional denuncia en la 22ª edició de la Diada de Ciutats per la Vida com, malgrat la tendència mundial cap a l’abolició de la Pena de Mort, països com la Xina, Corea del Nord, Vietnam, l'Iran, l'Aràbia Saudita, Afganistan, Somàlia, Estats Units, Iraq, Iemen i Egipte són alguns dels exemples d’Estats que segueixen matant en nom de la justícia.
Enguany participaran a la Diada més de 3.000 ciutats i municipis de tot el món, de Roma a Johannesburg passant per Amsterdam, Paris, Berlín o Nairobi entre d’altres. A l’Estat espanyol són més de 80 els municipis adherits a aquesta iniciativa.
“La pena de mort viola el dret a la vida, proclamat en la Declaració Universal de Drets Humans i és el càstig cruel, inhumà i degradant per excel·lència. Per tot això exigim als governs de tot el món que facin els passos necessaris per a la suspensió total de les execucions i l'abolició universal de la pena de mort” ha declarat Xavier Ramis, responsable de Pena de Mort i Ciutats per la Vida d’Amnistia Internacional Illes Balears
També a la nostra comunitat, els ajuntaments d’Artá, Alaró, Calvià, Capdepera, Ciutadella de Menorca i Maó, Felanitx, Marratxí, Manacor, Sant Llorenç des Cardessar i Puigpunyent han organitzat aquesta setmana diversos actes com ara xerrades, cinefòrums, lectures de mocions i manifests als plens municipals, il·luminació de façanes d’edificis consistorials o exhibició de pancartes entre d’altres accions contra la pena de mort.
La diada de Ciutats per la Vida es convoca de l’any 2002 ençà per impulsar l’abolició de lapena capital a tot el món i commemora la primera vegada que un estat, el Gran Ducat de la Toscana, la va abolir el 30 de novembre de 1786. Es tracta d’una iniciativa internacional impulsada per la Comunitat de Sant’Egidio amb el suport de la Coalició Mundial contra la Pena de Mort de la qual Amnistia Internacional fa part juntament amb una seixantena d’organitzacions de tot el món.
La pena de mort al món.
Encara avui dia, diversos països desafien la tendència mundial i recorren a aquest càstig cruel, inhumà i degradant. Països com la Xina, Corea del Nord, Vietnam, l'Iran, l'Aràbia Saudita, Afganistan, Somàlia, Estats Units, Iraq, Iemen i Egipte són alguns dels exemples d’Estats que continuen liderant aquesta terrorífica llista.
En 2023, a l'Iran, les execucions judicials van augmentar en un 48% i a Bangladesh, en un 47%. Als Estats Units, en un 33%. A Iemen, les execucions es varen quadruplicar i a Somàlia, amb 38 morts es varen sextuplicar. L’Iraq va fer una execució en massa de 13 persones, sense informar-ne prèviament. L'Aràbia Saudita va anar més enfora que abans en els 30 darrers anys amb l’execució de 81 persones, mentre que a Egipte, si bé les execucions registrades van disminuir un 71%, les condemnes a mort van augmentar en un 51%. A Aràbia Saudí, encara que les execucions varen disminuir en un 12%, es varen executar 172 persones.
A la Xina, que continua sent, any rere any, el major executor mundial, es desconeix la veritable magnitud de l'ús de la pena de mort al país, en estar classificades com a secret d'Estat les dades relacionades amb ella. Al mateix succeeix a Corea del Nord, Vietnam, Síria i altres països.
No obstant això, enfront dels qui volen mantenir-la i fins i tot enfront dels qui volen introduir-la novament, el camí cap a l’abolició total de la pena de mort, continua avançant inexorablement: en 2023, països com Pakistan, Malàisia i Ghana han introduït canvis legislatius reduint els supòsits en què poden aplicar la pena capital; mentre que Kènia, Libèria i Zimbàbue varen aprovar canvis legislatius tendents a eliminar la pena de mort del seu ordenament jurídic.
Això significa que actualment un total de 144 països han abolit la pena de mort a les seves legislacions o a la pràctica, és a dir, més de dos terços dels països del món.
Decididament, el món avança contra la pena de mort: milers de persones es mobilitzen a tot el món en defensa de les persones condemnades, signant les crides que s’han fet per aturar les seves execucions i manifestant públicament el seu rebuig a treure la vida en nom de la justícia.
- Manacor: La Institució Pública Antoni M. Alcover organitza Setmana llengua catalana i cultura popular amb els actes consolidats i nous formats, del 27 de gener al 7 de febrer
- El Renshinkan Manacor y Llevant obtiene 2 medallas de Oro y una de Bronce en el Campeonato de Mallorca Junior, el 9 de febrero en Ibiza al Baleares y luego España
- CITA PREVIA ITV: Imprescindible pasar la inspección periódica en cualquiera de las estaciones (Palma, Can Pastilla, Inca o Manacor): Al “871 57 55 44”. O bien en la web itv.mallorca.es
- L’Ajuntament d’Inca torna a convocar els Premis Literaris Pare Colom, que ja són un referent en la literatura catalana, 3.000 € en narrativa i premi de 1.200 € en les categories de poesia, teatre i assaig
- Día 25 a las 12 horas el organista titular de Santa Cruz, Bartomeu Manresa, ofrecerá un concierto en el órgano del Convento de San Vicente Ferrer de Manacor
- Detenido un hombre de origen marroquí de 36 años de edad en Manacor, por un delito contra la seguridad vial, conducir sin permiso, desobediencia a un agente, saltarse un control
- L'Obra Cultural Balear de Manacor convida els seus socis i simpatitzants a la presentació del llibre “Santoral Apòcrif”, el 22 de gener, a les 20:00 al café Ca’n Lliro
- Manacor: Aquest divendres dia 24, l’Associació Cultural s’Agrícola, ofereix una conferència amb la finalitat de recordar i posar en valor la vida i obra del manacorí Joan Parera Sansó
- Desmantelan en Manacor el punto de venta de sustancias estupefacientes más activo del Llevant. Fueron detenidos “in fraganti” mientras vendían droga y con 8.000 €
- Empiezan las obras del nuevo centro de convenciones de Playa de Palma con una inversión superior a los dos millones de euros